zondag 18 augustus 2019

Vlaggenlijn

Ik heb een behoorlijk lange lijst met dingen die ik nog wil haken. De afgelopen weken heb ik meerdere dingen gemaakt die al een hele tijd op die lijst stonden. Zo fijn!

Een vlaggenlijn was één van die dingen! Het leek me zo leuk om er eentje voor de woonkamer te maken. Ik heb gekozen voor simpele vlaggetjes, gemaakt van katoen.



Voor degenen die het leuk vinden om ook een vlaggenlijn te haken, hieronder staat het patroon.


Benodigdheden:

- katoen (Phildar Phil Coton 3)
- haaknaald 3,5mm
- naald
- schaar

Bij dit patroon keer je steeds je werk, je haakt dus heen en weer.

Toer 1: Haak 3 lossen, haak 2 stokjes in de eerste losse (derde losse vanaf de haaknaald).

Toer 2: Haak 2 lossen (eerste stokje) en haak in diezelfde steek nog een stokje, haak in de volgende steek 1 stokje en eindig in de laatste steek met 2 stokjes. 

Toer 3: Haak 2 lossen (eerste stokje) en haak in diezelfde steek nog een stokje. Haak in iedere volgende steek 1 stokje. Eindig in de laatste steek weer met 2 stokjes. 

Toer 4-14: Herhaal toer 3.

In plaats van steeds 2 lossen te haken kun je er ook voor kiezen om steeds 3 lossen te haken, het is maar net wat je mooier vindt. In toer 1 begin je dan met 4 lossen.

Ik heb voor het eerst een haakdiagram gemaakt (ik hoop dat hij duidelijk is). Ik heb 7 toeren in de diagram gezet, maar je kunt het patroon net zolang blijven herhalen tot de gewenste grootte.

Ik koos er voor om eerst 7 toeren in 1 kleur te haken, vervolgens van kleur te wisselen en om nog eens 7 toeren te haken (14 in totaal).



Ik heb een stuk roze garen gebruikt als lijn om op te hangen (om en om door de bovenste toer stokjes heen gehaald).

Het eindresultaat:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten